חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קרן כספית או פיקדון דולרי? האפיק להשקעה נבונה

קרן כספית או פיקדון דולרי

תוכן עניינים

זמן קריאה 3 דקות

דף הבית » שוק ההון » קרן כספית או פיקדון דולרי? האפיק להשקעה נבונה


גם בתקופות סוערות, סביבת ריבית גבוהה ופיחות במטבע המקומי, ניתן ליהנות מאפיקי חיסכון והשקעה המגובים בניהול סיכונים חכם. ערכנו עבורכם סקירה קצרה של שתיים מן האפשרויות הבולטות.

החודשים האחרונים התאפיינו בשינויים מהירים בסביבת הריבית, שעלתה באחוזים ניכרים. זאת, לצד תחזיות למיתון והאטה כלכלית, הובילו משקיעים רבים לחפש אחר אפיקים יציבים יחסית, המתאפיינים גם ברמת סיכון נמוכה. בין האפשרויות שמעוררות עניין בשנה האחרונה ניתן לציין את הפיקדונות הבנקאיים ואת הקרנות הכספיות.

כמו כן, רבים רצו להיחשף לאפיקי מט”ח מסיבות שונות כמו הרפורמה המשפטית שהעסיקה רבים בשנה האחרונה וכמו מלחמת “חרבות ברזל” והשלכותיה העתידיות על הכלכלה הישראלית. נציין כי  חשיפה לעוד מטבעות היא טובה לשם פיזור ההשקעות, ללא קשר ישיר לאירועים של השנה האחרונה.
כדי להיחשף למט”ח ועדיין להישאר בצד הסולידי (מבחינת ההשקעה, לא מבחינת החשיפה למטבע) ישנם פיקדונות מט”ח, בפרט פיקדונות דולריים, וקרנות כספיות דולריות.

רגע לפני שמתחילים חשוב לנו בתור “ידע שווה כסף” להגיד שאנחנו לא מאמינים בהשקעה ספקולטיבית במט”ח, בטח לא למשקיעים / סוחרים חובבים (כאלה שלא עושים את זה בתור מקצוע).

חשיפה למט”ח מתוך רצון לפזר את התיק שלנו ולגדר סיכונים יכולה להיות רעיון לא רע בכלל (כל אחד בהתאם למטרות ולפרופיל הסיכון שלו), אבל אנחנו ממש לא מעודדים נסיונות מהסוג של “לקנות בזול ולמכור ביוקר” מהסיבה הפשוטה – זה יותר הימור מאשר השקעות.

את זה אנחנו אומרים על בסיס הניסיון שלנו (במצטבר עשרות שנים בהשקעות ושוק ההון) וממאות אלפי האנשים שאנחנו עוזרים להם על בסיס יום יומי.

פיקדונות מט”ח: נהנים מסביבת הריבית

הסיכונים הגיאופוליטיים בסביבת השקל הפכו את פיקדונות המט”ח לחלופה אטרקטיבית עבור משקיעים מנוסים. פיקדונות אלו, הנחשבים לאפיק השקעה סולידי ונטול סיכון (מבחינה דולרית, כבר מסבירים) הפכו בשנה האחרונה לחלופה אטרקטיבית הודות לריבית המובטחת לכל תקופת הפיקדון, לצד האפשרות לקבע את גובה הריבית לפרק זמן מוגדר. יתרון משמעותי נוסף של פיקדונות אלו הוא שיעור הריבית העודפת לפיקדון מט”ח, המציעה יתרון משמעותי של 2% בקירוב.
החיסרון הוא שפיקדון הוא נזיל בתום תקופת הפיקדון ולא באופן מיידי.

משקיעים רבים מאמינים כי חלק בלתי נפרד מניהול סיכונים בתקופה הנוכחית יבוא לידי ביטוי בחשיפה לדולר, המקנה הגנה מסוימת לערך הכסף.

נציין כי האפיק הוא סולידי מבחינת התשואה הדולרית שלו, כלומר התשואה המובטחת היא תשואה דולרית, אך בהסתכלות שקלית אנחנו חשופים לתנודות המט”ח (שקל-דולר) ויכולים להרוויח או להפסיד כסף בהתאם לכך.

במילים אחרות, ייתכן ונרוויח בהסתכלות דולרית אך נפסיד בהסתכלות שקלית על ההשקעה וכמובן ייתכן גם שהשקל יחלש אל מול הדולר ואז התשואה השקלית אפילו תהיה גבוהה יותר מהתשואה המובטחת הדולרית.

קרנות כספיות: נזילות מיידית

אפיק חיסכון נוסף הוא הקרנות הכספיות, המבוססות על השקעות קצרות טווח של עד 90 יום, וברמת סיכון נמוכה יחסית. הקרן המבוססת לרוב על פיקדונות בנקאיים, אג”ח ממשלתי ואג”ח חברות (קונצרני) וניירות ערך בדירוג גבוה, והן זוכות לפופולריות רבה הודות לסולידיות ולנזילות הגבוהה של הכספים.

חשוב לציין כי הקרן היא קרן נאמנות אשר מחזיקה מספר מרכיבים (פיקדונות, אג”ח ממשלתי, אג”ח קונצרני) שידוע למנהל הקרן ומרכיביה יכולים להשתנות כל הזמן בהתאם לתשקיף (ניתן לראות את מרכיבי הקרן באתרים שונים אך לרוב המידע עדכני למספר חודשים אחורה).

התשואה המגולמת של הקרן אינה מפורסמת, וניתן להתרשם מתשואות העבר שלה, כמו כן קיימת תשואה תאורטית / עתידית שמחושבת לכל קרן (אך היא איננה מובטחת).

מלבד נזילות כמעט יומיומית (בכל יום מסחר ניתן לבצע מכירה), יתרונה המרכזי של הקרן הוא מיסוי ריאלי, המועדף בסביבה האינפלציונית הנוכחית.

עם זאת, יש לזכור כי הקרן הכספית נמצאת בחשיפה לשוק ההון בצד האג”חי ויכולות להיות מושפעות לטובה או לרעה מתנודותיו וכן שהתשואה בקרן אינה מובטחת. זה אומנם נשמע מסוכן אך למעשה האג”חים הם בעלי מח”מ קצר ולכן לרוב התנודות הן נמוכות מאוד. ניתן לראות כדוגמה בתחילת מלחמת “חרבות ברזל” כשהשוק צלל, הקרנות הכספיות המשיכו להניב תשואה חיובית.

כחלק מהקרנות הכספיות קיימות קרנות החשופות למט”ח ובפרט לדולר, סידרנו לכם את הקרנות הדולריות שיהיה לכם נוח להשוות ביניהן.
לקרנות אלו יש את היתרונות והחסרונות הקיימים לקרנות כספיות בתוספת חשיפה למט”ח. ישנן קרנות דולריות וישנן קרנות דולריות נקובות בדולר שתיהן חשופות לדולר, הקרן הדולרית נקנית בשקלים והשער המופיע הוא השער באגורות לכל יחידת קרן (והיא חשופה לדולר) והקרן הדולרית נקנית בדולרים והשער המופיע הוא שער בסנט לכל יחידה מהקרן.
רבים שואלים למה אני רואה תשואה שלילית / חיובית אבל בגרף זה נראה אחרת? התשובה היא בגלל שהגרף לצורך העניין של קרן נקובה דולרית הוא על פי תשואה דולרית, אך בחשבון הרבה פעמים אתם תראו את התשואה השיקלית.

הערה: פרט לכספיות דולריות, נכון לכתיבת שורות אלו יש 2 קרנות כספיות יורו, שתיהן נסחרות בשקלים בימי מסחר שני – חמישי.

 

***כל האמור במאמר זה אינו מהווה המלצה או ייעוץ המתאימים לצרכיו האישיים של כל אדם ואדם ואין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ, כל העושה שימוש במידע זה הוא על אחריותו בלבד***

Print Friendly, PDF & Email
שתפו את חבריכם😀

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חברי הקהילה שלנו
מקבלים הטבות בלעדיות ומיוחדות,
עדכונים וידע ששווה הרבה כסף!

מעל ל-220,000 איש לא טועים!

ריכזנו הטבות שוות במסחר עצמאי, הכל במקום אחד, לך רק נותר לבחור את ההטבה המתאימה ביותר עבורך