חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מהי קופת גמל?

קופת גמל לשכירים ועצמאים

תוכן עניינים

זמן קריאה 3 דקות

קופת גמל

שם כולל של מכשירי חיסכון לטווח בינוני ולטווח ארוך. קופת הגמל מהווה חסכון פנסיוני של העובד. שכיר אשר מעסיקו מפקיד לו לקופת גמל, נהנה מהקלות במס הכנסה על הפקדה בקופת הגמל כגון הטבת זיכוי. המעסיק נהנה מהטבת ניכוי בעבור הפקדותיו לטובת העובד וזאת עד לתקרה אשר מתעדכנת אחת לתקופה. עצמאי נהנה מהטבת ניכוי וזיכוי בעבור הכנסתו השנתית ומוגבל בתקרה. 

הרווחים של קופת הגמל הם תוצר של השקעת הכספים בידי מנהליה. לכל קופה דמי ניהול  מהיתרה. קופת הגמל מאפשרת השקעה במגוון רחב של מסלולי השקעה בהתאם לבחירת החוסך ומאפשרת השקעה של עד 100% מהכספים בשוק ההון. ניתן להעביר קופה מחברה אחת לאחרת ולשנות מסלולי השקעה בקרן הקיימת.

סוגי קופות גמל:

  • קרן פנסיה מקיפה חדשה- ניתן לבצע הפקדה עד כ- 20.5% מפעמיים השכר הממוצע במשק. הקרן מכסה סיכוני נכות, סיעוד ומוות (שארים) ובמקביל חסכון לגיל הפרישה.
  • קרן פנסיה כללית חדשה- הפקדה מעל תקרת השכר של פעמיים השכר הממוצע במשק. הקרן מכסה סיכוני נכות, סיעוד ומוות ובמקביל חסכון לגיל הפרישה. מומלץ לבדוק מול הקרנות השונות האם קיים כיסוי למקרה נכות או מוות כיוון שקיימות קרנות פנסיה כלליות ללא כיסוי זה.
  • ביטוח מנהלים- מוצר ללא מגבלת הפקדה המאפשר חסכון פנסיוני הכולל הגנות לסיכוני נכות ומוות. להבדיל מקרן הפנסיה, ניתן לקבוע מוטבים למקרה מוות. בנוסף ניתן לרכוש כיסוי לאבדו כושר עבודה עיסוקי המבטח את העיסוק הספציפי של המבוטח.
  • קופת גמל לשכירים- הפקדות עד 12/2005 ניתנים למשיכה חד פעמית פטורה ממס. כספים שהופקדו החל מתאריך זה ועד 01/01/2008 , ניתנים למשיכה חד פעמית בגיל 60 בפטור ממס. הפקדות לאחר 2008 ניתן למשיכה כקצבה בלבד או הוון קצבה מזכה בגיל הפרישה – 62 לנשים או 67 לגברים.
  • קופת גמל לעצמאים- הפקדות עד 12/2006 ניתנים למשיכה חד פעמית לאחר 15 שנות וותק. שאר ההפקדות החל מתאריך זה ועד 01/01/2008, ניתנים למשיכה חד פעמית בגיל 60 בפטור ממס. הפקדות לאחר 2008 ניתן למשיכה כקצבה בלבד או הוון קצבה מזכה בגיל פרישה – 62 לנשים או 67 לגברים.
קופת גמל לשכירים ועצמאים
  • קופת גמל להשקעה – מאפשרת הפקדה עד 76449 ש”ח ומשיכה חד פעמית בניכוי מס רווחי הון בגובה 25%. מטרת הקופה הינה, הגדלת הקצבה החודשית לאזרחי ישראל ולכן ניתנת הטבת מס מלאה בעת משיכה כקצבה החל מגיל 60. החל מאוגוסט 2020 ניתן לנייד קופה זאת בין חברות ללא אירוע מס.

  • קופת גמל תיקון 190- קופה זו מיועדת לבעלי קצבה גבוהה מהקצבה המזערית בחוק (4,525 ₪ נכון לשנת 2020), חוסך שקצבתו עולה על סכום זה יוכל לנצל קופה זו לצורך חסכון בעל הטבות מס למשיכה חד פעמית או משיכה קצבתית פטורה ממס החל מגיל 60. התיקון מאפשר תשלום מס רווחי הון מופחת בשיעור של 15% על הרווח הנומינלי. בנוסף התיקון מאפשר קבלת פטור מלא ממס במשיכת כספים כקצבה חודשית. תיקון 190 לפקודת המס נותן הטבה בהעברה בין דורית. למה כדאי להשתמש במוצר? הכסף נזיל, קיימים מגוון מסלולי השקעה, ניתן להגיע לדמי ניהול נמוכים. כל הפקדה לתיקון 190, מקבעת סכום ראשוני לקצבה בגובה התקרה לעצמאית, למשל הפקדה בשנת 2020 תקבע סכום עד גובה 34,848 ₪ בשנה לצורך קצבה. כלומר במידה ונרצה למשוך את החיסכון לשלם מס מופחת, נאלץ לשלם על החלק הזה כ-35% מס או לבצע היוון קצבה מזכה אשר יפגע לנו בהטבות המס בפרישה.

 

  • תכנית חיסכון לכל ילד – של ביטוח לאומי, מאפשרת לכל ילד להגיע לחייו הבוגרים עם סכום כסף נכבד ובכך פותחת בפניו הזדמנויות רבות. בקופה זו ניתן להפקיד באופן שוטף סכום מינימלי בגובה 50 ₪ וכן ניתן לבקש מביטוח לאומי להגדיל את ההפקדה בעוד 50 ₪ על חשבון ההורים ובצעד זה להגדיל את החיסכון הסופי של הילד. ניתן להשקיע את כספי החיסכון באחד או יותר מסלולי השקעה וניתן להעביר את החיסכון בין מסלולי ההשקעה או בין הגופים השונים ללא תשלום מס. הכספים שהושקעו ניתנים למשיכה מלאה או חלקית החל מגיל 18 או מגיל 21 בתוספת מענק עבור השעיית המשיכה. 
  • קרן השתלמות- מוצר חסכון לטווח קצר, כשש שנים. ניתן ואף רצוי לא למשוך את הקרן לאחר 6 שנים, אלא להמשיך להפקיד אליו גם לאחר 6 שנים ולצבור בו כספים נוספים כך שהכסף יהנה מאפקט ריבית דריבית. לאחר 6 שנים הקרן נזילה ומשיכת הכסף היא ללא מס.

לסיכום

קופות הגמל מאפשרות לנו צבירת חיסכון לגיל הפרישה על ידי עידוד מהמדינה באמצעות הטבות מס. אנחנו רק צריכים לבחור את הקופה המתאימה ביותר עבורנו, בכדי לבחור קופה עם ביצועים טובים ביותר, ניתן לבצע השוואה  באמצעות אתרי המדינה כגון “פנסיה נט, גמל נט, ביטוח נט” ולקבל החלטה בהתאם לתוצאות. 

עלינו להתמקח על עלויות דמי הניהול כדי להשיג את העסקה הטובה ביותר עבור החסכון שלנו, ככל שנשלם דמי ניהול נמוכים יותר, כך הצבירה העתידית שלנו תהיה גבוהה יותר ובכך יגדל ההון והקצבה שלנו בפרישה.

עומר אשכנזי- מייסד מנכ״ל ובעלים משותפים באג׳נדה – פתרונות פיננסיים מתקדמים.

Print Friendly, PDF & Email
שתפו את חבריכם😀

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חברי הקהילה שלנו
מקבלים הטבות בלעדיות ומיוחדות,
עדכונים וידע ששווה הרבה כסף!

מעל ל-220,000 איש לא טועים!

ריכזנו הטבות שוות במסחר עצמאי, הכל במקום אחד, לך רק נותר לבחור את ההטבה המתאימה ביותר עבורך