חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נכס דיגיטלי שמכניס לי אלפי שקלים בחודש – חלום או מציאות?

מסחר דיגיטלי

תוכן עניינים

זמן קריאה 10 דקות

מה זה “נכסים דיגיטלים”, יש כאלה שקוראים לזה (בכוונה או לא בכוונה) “הכנסה פאסיבית”, משווים את זה לנדל”ן…

אבל מה זה בכלל? מה זה “נכסים דיגיטליים”?

קצת כמו מגפת הקורונה (תכף נראה שלקורונה בהחלט יש השפעה על העולם הזה) הביטויים האלה מתפשטים כמו אש בשדה קוצים ואנחנו כאן כדי לעשות סדר בכל העולם הזה שנקרא “נכסים דיגיטליים”.

כמי שהקים ומנהל נכסים דיגיטליים (קבוצת פייסבוק בהווה, חנות E-Commerce באמזון בעבר) וחי את העולם מבפנים, פונים אלי הרבה אנשים ומבלבלים במונחים והכי כואב זה אלה שנעקצים כי מכרו להם חלום.

לכן בכתבה הקרובה אשתדל לעשות סדר בעולם הזה שנקרא “נכסים דיגיטליים”.

  • נדבר על הסוגים השונים של הנכסים הדיגיטליים (ניגע במרכזיים שבהם, לא בכולם).
  • נבין איך הם עובדים, כלומר איך הם מייצרים כסף.
  • נגלה האם השקעה בנכס דיגיטלי באמת יכולה להיות פאסיבית כמו שמנסים למכור לנו.
  • ולבסוף ניתן גם כמה טיפים איך להזהר מכל מיני הבטחות זוהרות וניסיונות לעוקץ.

קודם כל האם זה באמת נכס?

הגדרה לא פורמלית ופשוטה – נכס בהגדרה שלו מכניס לך כסף לכיס בסוף החודש.

כלומר אם המשאב הזה מצליח להכניס כסף בסוף החודש אפשר להגדיר אותו כ”נכס מניב”.

אנחנו נוטים לשייך את המילה הזו “נכס” לנדל”ן פיזי “כזה שאפשר לראות בעיניים”, אך בעולם הנכסים הדיגיטליים מדובר על כל סוג של פלטפורמה או משאב דיגיטליים אשר יכולים ליצור עבורי הכנסה.

כמו שכולנו יודעים העולם עובר לדיגיטל, אנחנו נמצאים הרבה יותר מול המסכים של המחשב, הטלפון או הטאבלט, מבצעים יותר רכישות דרך בצורה דיגיטלית וזה מתרגם לכסף, המון כסף.

על מנת להבין את המספרים הדמיוניים וכמויות הכסף הלא נתפסות שעוברות לעולם הדיגיטלי, על חשבון הקניות בעולם “האמיתי”, הפיזי, כדאי להציץ על הערכות שהוציא הגוף בארה”ב שנקרא “U.S Department of Commerce”.

יש כאן התייחסות לכלל המסחר בארה”ב וכמובן גם לדיגיטל.

עליה של 31.8% ב-E-Commerce (חנויות דיגיטליות) ברבעון השני של שנת 2020 באופן יחסי לרבעון הראשון, וביחס לשנת 2019 ניתן לראות זינוק של 44.5%.

לא תתפלאו לדעת שלפי הנתונים הקניות בדיגיטל מגיעות על חשבון קניות בעולם הפיזי, “האמיתי” (לא מפתיע אם לוקחים בחשבון שזו תקופת הסגרים, ועדיין נתונים גבוהים מאוד).

במספרים זה יוצא 211,505 מליוני דולרים ברבעון השני של 2020 בארה”ב בלבד!

אגב תכף נגלה שנכסים דיגיטליים הם ממש לא רק חנויות דיגיטליות.

קישור לנתונים המלאים – https://www.census.gov/retail/mrts/www/data/pdf/ec_current.pdf

 

אין ספק שוירוס הקורונה וההשפעות שלו תרמו רבות לתהליך הדיגיטליזציה, תהליכים שהיו יכולים לקחת שנים ב”עולם רגיל” התקצרו וקרו בחודשים בודדים בלבד.

כל אחד ואחד מאיתנו מרגיש את זה בעצמו ובחיים האישיים שלו, רואה את התהליך קורה לנגד עיניו בכל תחום בחיים בערך, הכל עובר לדיגיטל.

אז הבנו שיש בזה כסף, עכשיו בואו נעשה קצת סדר בעולם המשוגע הזה.

 

מה הם הנכסים הדיגיטליים המרכזיים?

בלוג סקלד

אתר אינטרנט בלוג/תוכן – 

אתר אינטרנט כמו שכולנו מכירים, הוא יכול לעסוק בנושא ספציפי, שמצליח למשוך תנועה (traffic).

נושא האתר יכול להיות לדוגמא תזונה וספורט, ספרים, בישול, לימוד שפה חדשה ועוד… כל דבר שמביא אליו אנשים.

כמובן שכדאי לדאוג לתכנים איכותיים כדי שהקוראים ימשיכו לחזור לאתר וימליצו לחבריהם.

איך מרוויחים מזה כסף?

תהליך יצירת הרווחים מנכס דיגיטלי נקרא “מוניטיזציה” – כלומר איך בתאכלס מרוויחים מהנכס הזה כסף.

כמו שתבינו במהלך הכתבה שם המשחק פה זה תנועה (או באנגלית Traffic), ככל שמצליחים לייצר יותר תנועה יש פוטנציאל גבוה יותר להכניס כסף מהאתר.

דרכי המוניטיזציה יכולות להשתנות מנכס לנכס, בנוסף כל נכס יכול להכיל יותר מדרך אחת ליצירת הכנסה.

בעולמות של אתר אינטרנט ההכנסה דרכי המוניטיזציה הנפוצות הן:

  • פרסומות של גוגל (google adsense) שמכניסים לאתר.
  • מכירת מוצרים – אלה יכולים להיות ממש מוצרים שלך, או הפניה למוצרים של מוכרים אחרות וקבלת עמלה עבור כך, נקרא “שיווק שותפים”, או Affiliate באנגלית.
  • פרסום של גופים רלוונטיים לתוכן האתר, נניח לפרסם תוספי תזונה באתר העוסק בתזונה וספורט
איך מרוויחים כסף מפייסבוק

קבוצה/דף ברשת חברתית דוגמת FaceBook, Instagram TikTok וכדומה – 

שוב תנועה תנועה ועוד פעם תנועה, לא משנה באיזה פלטפורמה ולא משנה אם הנושא הוא משחקים (Gaming), אופנה, סרטי ילדים או אפילו עמוד TikTok של אושיית רשת ככל שיש יותר תנועה פוטנציאל הרווח גבוה יותר.

איך מרוויחים מזה כסף?

יחסית דומה לאתר אינטרנט – הדרך הקלה היא מכירת פרסומות.

ראיתם פעם אושיית רשת לובשת מותג בצורה “מוגזמת” ודואגת שכולם ייראו?

לא צריך להיות גאונים גדולים כדי להבין שמדובר בפרסומת.

דוגמא נוספת – נניח שיש בבעלותכם קבוצה גדולה בתחום הבישול – אנשים משתפים שם מתכונים ומתייעצים, אפשר ליצור שיתוף פעולה עם רשת שיווק ספרים ולצאת במבצע לספרי בישול (הנחה לחברי הקהילה) ועל כל רכישה תקבלו תגמול מסוים (ככה מייצרים מצב של Win-Win – חברי הקהילה הרוויחו וגם אתם, שיווק שותפים קלאסי). 

חנות דיגיטלית (E-Commerce) – 

כאן העסק מתחלק ל-2 קטגוריות עיקריות:

  1. חנות דיגיטלית בפלטפורמה מובילה, לדוגמת Amazon.
    במקרה הזה אמזון אחראית להביע את התנועה לאתר ואנחנו יכולים להציע מוצרים דרך אמזון (אפשר לדמיין את זה כסוג של קניון דיגיטילי).
    בצורה של Amazon FBA ניתן להעזר בשירותים של החברה כדי שתאחסן לנו את המוצרים במחסנים שלה, תדאג לשילוח ללקוח וגם תעשה חלק משירות הלקוחות עבורנו.
    כמובן שזה עולה כסף (לא מעט) אך יכול לחסוך הרבה כאבי ראש וגם נותן לנו גישה ללקוחות Amazon Prime.
  2. אתר שנמצא בבעלותנו ושם אנחנו מציעים למכור מוצרים, פלטפורמות נפוצות שבונים בעזרתן אתרים כאלה הן Wix, Shopify  וכדומה…
    כאן אנחנו נצטרך לדאוג לתנועה אל האתר, אך מהרגע שאנשים הגיעו לאתר שלנו השליטה המלאה היא בידיים שלנו ואנחנו לא תלויים בחוקים ורגולציות של פלטפורמה חיצונית (דוגמת Amazon).

לכל אחת מהשיטות יתרונות וחסרונות, כדאי מאוד להבין אותם לפני שבוחרים באחת מהאופציות כי ההבדלים משמעותיים מאוד בהרבה היבטים – החל מההשקעה הכספית, התחרות, האפשרויות והגמישות בעיצוב החנות וכדומה.

אם אתם חושבים לעצמכם “בשביל חנות אני צריך להחזיק עכשיו מלאי, לאחסן את המוצרים, לדאוג למשלוח, מה אני צריך את כאב הראש הזה?”

אז תחשבו שוב… 

בעידן החדש יש פתרונות להכל 😊

אופציה אחת היא לעשות את זה דרך Amazon FBA כפי שהזכרתי למעלה.

האופציה השניה נקראת Drop Shipping:

  • אנחנו מביאים תנועה לאתר שלנו 
  • לקוח מזמין מוצר שמעניין אותו
  • ברגע שהלקוח הזמין, אנחנו מזמינים את המוצר המבוקש מהמקום המקורי (נניח Ebay או Amazon) לכתובת הלקוח, ו”גוזרים קופון” בדרך.

אם זה נשמע לכם “חרטא” ו”למה שאני אקנה ביקר יותר אם יש בזול יותר במקום אחר”, תופתעו לדעת עד כמה זה נפוץ.

כאן מגיע טיפ דווקא בתור צרכנים, טיפ ששווה כסף – ראיתם מוצר שמצא חן בעינכם?
רגע לפני שלוחצים על Buy now כדאי לחפש את המוצר גם באתרים אחרים, יש מצב טוב שהוא נמכר במקום אחר במחיר זול יותר, יש מקרים שמשתמשים אפילו באותם תמונות!

איך מרוויחים מזה כסף?

כאן אני חושב שזה יחסית ברור – מכירת מוצרים (בין אם אלה מוצרים שלנו או של אחרים).

באתר משלנו אפשר גם להוסיף פרסומות כדי “להשלים הכנסה”.

נכס דיגיטלי שמניב כסף טוב

אפליקציות –

כן כן האפליקציות בטלפון הנייד שלנו, גם הן יכולות להיות נכס דיגיטלי הרי בסופו של דבר אנחנו מבלים בטלפון חלק נכבד מאוד מהזמן שלנו (מי יותר ומי פחות) ונכנסים גם לאפליקציות מסוימות.

גם כאן כמו בשאר הנכסים הדיגיטליים, לא צריך לדעת לפתח אפליקציות בשביל זה (אם אתם יודעים זה מצוין ויש לכם יתרון), הרעיון הוא לקנות אפליקציה מוכנה.

איך מרוויחים מזה כסף?

במידה והאפליקציה בתשלום, מכאן מגיע הרווח.

במידה והאפליקציה היא חינמית, יש מודל שנקרא freemium (צירוף של המילים Free + Premium), הרעיון הוא להציע שימוש בסיסי באפליקציה בחינם אבל להוסיף כל מיני דברים מיוחדים שאותם ניתן לקבל רק בתשלום (פיצ’רים מיוחדים).

אם נרצה למצוא מודל רווח נוסף בעולם האפליקציות – פרסומות.
הפרסומות שמוסיפים בתוך האפליקציה ממש כמו באתר יכולות להניב רווחים, ושוב כמו תמיד, יותר תנועה = יותר כסף. 

דומיינים (Domain) –

נתחיל קודם כל מההגדרה של מה זה דומיין כי למרות שכולנו משתמשים בזה כל יום בערך אני מניח שלא כולם מכירים ההגדרה הרשמית – 

Google.com מכירים?

יפה אז זה נקרא דומיין.

כלומר השם הזה של גוגל נקרא דומיין.

זה בעצם מה שאנחנו שאנחנו מקלידים בשורת החיפוש כדי להגיע לאתר מסוים.

את הדומיין קונים ויש שמות של אתרים (דומיינים) השווים לא מעט כסף.

תדמיינו לרגע שכל אחד שרושם google.co.il מגיע לאתר שלכם, תחשבו כמה תנועה אליכם (אני מקווה שאם הגעתם עד לפה הבנתם שהתנועה הזו יכולה להיות מתורגמת לכסף בהרבה צורות).

איך מרוויחים מזה כסף?

אז כאן מודל הרווח קצת פחות טריוויאלי אבל עדיין אפשרי, פשוט כאן זה יותר נכס שאפשר “לעשות עליו אקזיט”. 

בתחום הזה נדרשת מעט יצירתיות, אם נצליח לחשוב על שמות דומיינים שבעתיד יהיו שווים כסף, נוכל להרוויח ממכירה שלהם למישהו אחר שיירצה להשתמש בדומיין הזה ויצטרך לקנות אותו מאיתנו.

דוגמא קלאסית – מי שהיה מספיק זריז בתחילת משבר הקורונה והצליח לקנות דומיין כמו coronavirus.com זה בוודאי דומיין שהיה שווה לא מעט כסף כי הגיוני שיימשוך אליו הרבה תנועה וכנראה שיהיה מישהו שיירצה לקנות אותו מאיתנו.

עד לכאן סקרנו כמה סוגים של נכסים דיגיטליים.

אבל אתם כמשקיעים צריכים לשאול את עצמכם שאלה חשובה – 

“איך אני יודע שלא עובדים עלי? שלא מוכרים לי חתול בשק?”

אז איך נזהרים ובודקים שלא עובדים עלי?

כל מקרה לגופו, כמו בכל תחום יש אנשים שמוכרים חלומות ומחפשים לעשות רווח מהיר על חשבון אחרים, מהם צריך להזהר, לעומתם יש אחרים שבאמת מציעים מוצר טוב.

גם מוצר טוב לא בהכרח מבטיח שנרוויח הרבה כסף, בדיוק כמו בכל השקעה אחרת (שוק ההון, נדל”ן…) גם בעולם הנכסים הדיגיטליים אין דבר כזה “כסף בטוח” ללא סיכון (מי שאומר לכם אחרת, כדאי להיזהר).

אז יש את הבדיקות הרגילות שכדאי מאוד לעשות בכל פעם בכל השקעה מהסוג הזה (שקונים נכס ממישהו אחר) – 

מי הגוף המוכר? 

מי נמצא מאחורי הקלעים?

לחפש פרויקטים דומים שלהם שהצליחו וגם כאלה שנכשלו (זה בסדר שנכשלים, השאלה מה הסיבה והאם לומדים מכך, תוודאו שהטעויות שנעשו שם לא ייעשו גם אצלכם).

לדבר עם לקוחות מרוצים ואפילו חשוב יותר עם לקוחות פחות מרוצים.

אבל מעבר לדברים האלה המפתח בעיניי הוא ידע והבנה של עולם הנכסים הדיגיטליים!

גם כדי לבצע את הבדיקות שדיברנו עליהם למעלה בצורה נכונה, כדאי שיהיה לכם הידע הדרוש בעולם הנכסים הדיגיטליים.

הבנה עמוקה של הנכס הדיגיטלי אותו אתם רוצים לרכוש (מה נדרש בדיוק כדי לתחזק אותו, מה הן ההוצאות הנלוות והנסתרות וכדומה), הבנת מודל הרווח של הנכס והבנה כללית של עולם הנכסים הדיגיטליים תביא לכך שתוכלו לבחון את הנכס בצורה הנכונה ויהיה קשה מאוד לעבוד עליכם ותוכלו להיזהר מכל מיני “חרטטנים שבאים לעשות סיבוב”.

כמו שאמר פעם וורן באפט, אחד מגדולי המשקיעים בהיסטוריה ומעשירי תבל (שווי של עשרות מליארדי דולרים) שעשה את רוב הונו מהשקעות בשוק ההון – 

“never invest in a business you cannot understand” – Warren Buffett

בתרגום חופשי – לעולם אל תשקיע בעסק שאתה לא מצליח להבין

נקודה חשובה לבדיקה – להבין מאיפה מגיעה התנועה לנכס.

במהלך הכתבה הסברתי והראתי כמה התנועה לנכס חשובה, זה למעשה כל הקסם.

זו בדיוק הסיבה לבדוק לעומק האם התנועה לנכס מגיעה בצורה אורגנית או ממומנת.

הסבר קצר על ההבדל בין תנועה אורגנית לתנועה ממומנת.

תנועה ממומנת – תנועה המגיעה לנכס שלנו בתשלום ישיר.
דוגמא, נניח שהאתר שלי עוסק ב”אכול לחתולים”.
כאשר מישהו כותב בגוגל “אוכל לחתולים”, לוחץ על “מודעה” ב-Google ומגיע לאתר שלי, המודעות האלה עולות לי כסף.

אוכל לחתולים

כמו שעושים קמפיין ממומן ב-Google  אפשר לעשות את זה גם בפלטפורמות אחרות (FaceBook/Instagram…).

לרוב קמפיינים ממומנים נעשים בצורה של PPC – pay per click.

תנועה אורגנית תנועה שמגיעה “חינם”, ללא תשלום ישיר.

נמשיך עם הדוגמא הקודמת – אתר העוסק ב”אוכל לחתולים”.

כאשר מישהו מגיע לאתר שלי שכתב ב-Google “אוכל מומלץ לחתולים” אבל לא דרך מודעה (אלא באמצעות חיפוש רגיל).
כדי לקדם את האתר שיופיע גבוה בחיפוש של גוגל עושים קידום אורגני (או בשם המקצועי – SEO – Search Engine Optimization).
שימו לב – בצורה הזו לא שילמנו על התנועה בצורה ישירה, אבל קידום אורגני יכול לעלות כסף (אופטימיזציות בתוך האתר/ כתיבת כתבות תוכן וכדומה).

חשוב להבין תנועה ממומנת היא דרך מקובלת להביא תנועה לנכס שלנו וזה נפוץ מאוד. 

עם זאת נרצה שהנכס שלנו יצליח לייצר תנועה אורגנית כדי לא להיות תלויים בתנועה ממומנת באופן בלעדי, בעיניי נכס איכותי חייב לעמוד בקריטריון הזה. 

אז אם חושבים להשקיע בנכס דיגיטלי – חובה לבדוק מה מקור התנועה ולראות שלא “ניפחו” לנו את המספרים והציגו לנו שיש המון תנועה אבל מאחורי הקלעים אנחנו מגלים שהכל הגיע בצורה ממומנת ולא רווחית (כלומר ברגע שנפסיק עם הקידום הממומן תפסיק גם התנועה).

שלא תבינו לא נכון, להביא תנועה ממומנת או אורגנית זה עולם שלם ומורכב, השתדלתי לפשט אותו לשם הכתבה, כנראה שלא תהיו מומחים בתחום הזה אך זו נקודה נוספת לחשוב עליה ולהבין אותה בפעם הבאה כשמציעים לכם נכס דיגיטלי.

 

 

השקעה פאסיבית ידע שווה כסף

ועכשיו נעבור לשאלת השאלות – האם באמת מדובר ב”השקעה פאסיבית”?

אז התשובה מתחלקת ל-2, יש חדשות טובות ויש חדשות פחות טובות.

ברשותכם נתחיל בחדשות הטובות – ניתן להגיע למצב שבו הנכס מתפקד כמעט ללא התערבות שלנו (כלומר זמן התעסקות מינימלי מהצד שלנו). 

החדשות הפחות טובות – “רק אקטיביים נהנים מהכנסה פאסיבית”.

כלומר כדי להגיע למצב בו הנכס מתפקד בצורה (כמעט) פאסיבית, לרוב נצטרך להשקיע לא מעט עבודה.

גם אז כנראה שאף פעם לא באמת נגיע למצב של 0 התעסקות, זה מאוד תלוי בסוג הנכס.

כמו שראינו יש כל מיני סוגים של נכסים וכל נכס הוא שונה ודורש תחזוקה שונה.

לדוגמא, מצד אחד, אתר תוכן יכול לדרוש מאיתנו הרבה הרבה זמן בדמות כתיבת תוכן באופן קבוע לאתר, תחזוקה שוטפת, עיצוב, קמפיינים ממומנים להבאת תנועה ועוד…

מצד שני, יכול להיות שאנחנו מחזיקים באפליקציה שלא דורשת זמן ומאמץ כלל, רצה בכוחות עצמה וזמן התחזוקה מהצד שלנו יהיה לנהל מלמעלה שהכל רץ ומתפקד בצורה תקינה.

על מנת להפוך נכס לפאסיבי (כמעט לחלוטין) הפתרון בדרך כלל הוא פשוט להביא עובד, אפשר אפילו להעסיק אחד כזה מחו”ל (VA – Virtual Assistant) או לתת לסוכנות אחזקות לנהל עבורנו את הנכס (כן, יש דברים כאלה, זה אפילו מאוד נפוץ וצובר תאוצה).

נחזור לדוגמא של החנות הדיגיטלית –עובד שיתפקד כ-“מנהל החנות” יחסוך לנו את מירב העבודה (הוא יכול לדאוג לניהול הקמפיינים, שירות לקוחות, הזמנת מלאי ועוד…).

דוגמא נוספת זה אתר תוכן – נוכל להביא מנהל אתר שינהל את התוכן, ידאג לתחזוקה שלו וכדומה.

כמובן שזה מוסיף מורכבות נוספת של ניהול עובדים (ולכן אני טוען שזה אף לא 100% פאסיבי), אך אם עושים זאת נכון זה אפשרי.

למען ההגינות צריך לזכור שזה המצב בכל השקעה, כמעט אף פעם לא נמצא משהו שהוא 100% פאסיבי.

בעולם הנדל”ן לדוגמא יש משימות שעולות לנו זמן יקר– בתור בעלי דירה אנחנו צריכים לטפל בבעיות של הדיירים (מזגן התקלקל, נזילה וכדומה), להתעסק עם גביית התשלום, למצוא דייר חלופי ועוד… 

בואו נדבר בתאכלס, רווח של אלפי שקלים בחודש מנכס דיגיטלי – חלום או מציאות? 

התשובה הקצרה היא – “כן, אבל…”

כן זה אפשרי, אבל המציאות לא כל כך ורודה כמו שלפעמים מנסים למכור לנו.

אני אוהב לדמות את העולם הזה לג’ונגל.

אנחנו נמצאים בשלב בו העולם הזה יחסית חדש ועדיין “אין חוקים ברורים”.

זו בדיוק הסיבה שיש המון הזדמנויות,”אוצרות”, ומי שלומד ומעמיק יגיע בסופו של דבר להזדמנויות אמיתיות שיכולות להניב הרבה כסף.

עם זאת, בג’ונגל כמו בג’ונגל צריך לדעת להיזהר מנחשים ערסיים וכל מיני ייצורים מוזרים ומפחידים, בעולם הדיגיטל אלה אנשים שמנסים למכור חלומות ולעקוץ אותנו.

אז אם העולם הזה מעניין אתכם ואתם שוקלים להכנס אליו כדאי מאוד שתהיה לכם מאצ’טה טובה כדי שתוכלו לפלס את הדרך ואולי אפילו איזה מדריך שמכיר את הג’ונגל.

בר נעמני – מייסד קהילת הפיננסים הגדולה בארץ בפייסבוק – “ידע שווה כסף – לי זה עולה יותר” https://www.facebook.com/groups/2210028712553194/

 * אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ”ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

Print Friendly, PDF & Email
שתפו את חבריכם😀

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ריכזנו הטבות שוות במסחר עצמאי, הכל במקום אחד, לך רק נותר לבחור את ההטבה המתאימה ביותר עבורך